Godartad prostataförstoring eller BPH drabbar ungefär hälften av alla män över 50 års ålder och så många som 80 procent av män över 80 år. Godartad prostataförstoring innebär att prostatakörteln, som sitter under urinblåsan, växer och trycker på urinblåsan och på urinröret som går igenom prostatan. Godartad förstorad prostata är ett vanligt tillstånd som uppkommer när cellerna i prostatan ökar i antal. Det är en naturlig del av åldrandet och själva processen brukar börja mellan 40–50 års ålder.

Hur vanligt är det med godartad förstorad prostata och vilka besvär söker en typisk patient hos Perituskliniken hjälp för?

Prostataförstoring är en godartad tillväxt av körteln (benign prostatahyperplasi eller BPH) och har inget samband med cancer. Detta tillstånd kan ge förhöjt PSA i blodet och kan ge besvär med vattenkastningen. Symtomen är relativt lätta att känna igen: det blir svårare att börja urinera, man måste besöka toaletten ofta, upp till flera gånger per natt, krysta för att få ut urinen och det känns som om blåsan inte töms ordentligt.

Vilka behandlingar finns för godartad prostataförstoring BPH och när skall man se en läkare?

På de flesta patienterna med godartad prosta­taförs­toring provar man först symtomlindrande läkemedelsbehandling. Enligt Socialstyrelsen använder mer än 200 000 män receptbelagda preparat avsedda för godartad prostataförstoring trots att den genomsnittliga effekten av läkemedel är blygsam och biverkningar många.

Om man har mycket besvär, får biverkningar av medicinen eller fått kateter för att man inte kan tömma blåsan, kan operation bli aktuellt. Den sker i regel genom urinröret. Alldeles för många män lider helt i onödan med kronisk kateter och långa väntetider till behandling. Uppskattningsvis 75 000 män använder kronisk kateter med sämre livskvalitet och sociala begränsningar som följd.

Hur går behandlingen med Thulium laser till och på vilka sätt är det bättre än andra alternativ?

Perituskliniken är först i Sverige med att erbjuda operation av godartad prostataförstoring genom urinröret med Thulium-laser. Fördelarna jämfört med vanlig TUR-P (skrapning) är att det är minimal risk för blödning även vid större förstoring av prostata och att man därmed kan gå hem samma dag eller dagen efter.

Lund 200814 Göran Ahlgren. Foto: André de Loisted